De frequente treinreiziger weet nog precies hoe het er vorig jaar winter aan toe ging. Het kwam er op neer dat de club van Bert Meerstadt (NS) en de club van Bert Klerk (ProRail) er een zootje van gemaakt hadden en dat duizenden reizigers daarvan de dupe werden. Dit resulteerde in een potje Oud Hollands “zwartepieten” en de reizigers konden terugvallen op de reiseditie van “Mens erger je niet”.
Dit jaar zal het allemaal anders gaan. NS en ProRail zijn er achter gekomen dat ze beiden een zelfde doel na streven dus de strijdbijl is begraven en aan demissionair minister Eurlings is beterschap beloofd. Mea maxima culpa.
Bertje & Bertje hebben plannen gemaakt zodat bij extreme weersomstandigheden de treinenloop toch gewoon zijn gang kan gaan. Zodra de vorst over de spruitjes dreigt te komen, komt het reguliere spoorboekje te vervallen en wordt er direct overgeschakeld op een zogenaamde “pendel dienstregeling”.
Bij een pendel dienstregeling rijdt de trein niet van A via B naar C terug naar A. Nee, er zal dan een trein rijden tussen A en B, een andere trein tussen B en C en één terug naar A.
10 oktober wordt de pendel dienstregeling getest. Volgens mij hoef je geen hogere wiskunde gestudeert te hebben om te zien dat je door te “pendelen” veel zal moeten overstappen en derhalve aardig wat vertraging zal oplopen.
NS en Prorail hebben er alle vertrouwen in dat ze hiermee het spoor winterklaar gemaakt hebben. Wie dat gelooft spoort waarschijnlijk niet (deze winter).
Linda says
En hopen dat ze maandag de normale dienstregeling weer opgestart krijgen voor de ochtendspits begint…
John says
Eerst maar eens zien en dan geloven we die Bertje & Bertje pas.